søndag 11. november 2007

Web 2.0 de unges nye møteplass?


Med web 2.0 har vi fått et nytt digitalt bruksmønster blant de unge. I motsetning til web 1.0 der det var brukeren som var informasjonsmottaker har web 2.0 bidratt til at brukeren i langt større grad er produsent og deltager i sosiale sammenhenger.

Det er hovedsakelig de unge som benytter seg av de mulighetene vi finner i web 2.0. Vi finner kanaler som YouTube, Flickr, My Space, MSN, Nettby, Facebook, Piczo og blogger, der de legger ut informasjon om seg selv og andre.

Web 2.0 er en plattform med enorme muligheter, med både positive og negative sider. Brukerens evner til kreativitet, samarbeid, produksjon, strategi, dokumentasjon, læring og kommunikasjon er her det sentrale. Og som lærere har vi uante muligheter til å jobbe med allsidig bruk av digitale hjelpemidler. Det er stor mulighet for at elevene kan mye mer enn oss!

Derfor er det viktig at vi lærer oss å forstå elevene i den konteksten de opererer og lever i. Deres mediehåndtering og teknologibruk åpner for nye samværs- og deltagelsesformer, men de bærende elementene i barne- og ungdomskulturen lever både på godt og vondt. Og vi må være oppmerksomme på disse nye sosiale arenaene og de nye mulighetene elevene har til å inkludere og ekskludere medelever. Det kan være utestengelse fra msn, mobbing i form av e-post eller i et community som f.eks. Nettby, eller at det legges ut bilder eller film på nettet som de selv ikke har gitt tillatelse til.

YouTubekan vi finne mange artige videoer og musikkvideoer, men vi finner også skolegårdsslagsmål eller dusjscener, filmet med mobilkamera og lagt ut, stort sett uten tillatelse fra de involverte. På denne måten blir mobbing og utestengelse mer ekstremt og på et mye større område. Dessuten risikerer man at bilder og filmer kan misbrukes også av andre i ettertid.

Det er et voksenansvar å lære ungene at vett, moral og hverdagsregler også gjelder i en digital hverdag. Og skolen er en arena med trygge voksne, hvis oppgave i stor grad blir å lære elevene disse kjørereglene. På http://www.dubestemmer.no/ og http://www.saftonline.no/ kan lærere finne gode ressurser for å gi elevene dine den digitale dømmekraften de trenger.

2 kommentarer:

Kine Mari sa...

Det er, som du sier, de voksnes ansvar å hjelpe de unge med å lære seg nettvett. Problemet som jeg har sett er at de unge ofte ikke innser at den informasjonen de legger ut om seg selv blir liggende ute LENGE. Informasjonen de oppgir om seg selv kan lett googles av en fremtidig arbeidsplass.

Jeg tror ikke det er enkelt for de yngste å se realitetene av sine handlinger fordi de kanskje ikke tror at det de gjør her og nå har noe å si for deres fremtid. Mange lever i nuet, og har vanskelig for å se for seg hvordan det blir den dagen de ansees som "voksne".

Jeg mener det er viktig å være en tydelig voksenperson som bruker nettstedene du har henvist til, saft og dubestemmer, og prøve å veilede barna på best mulig måte slik at de ikke legger ut sensitiv informasjon om seg selv eller andre .

Hilde sa...

Helt sant det!
Dessverre ser vi at det er mange foreldre som ikke er så flinke med data og kommer derfor til kort med å hjelpe barna med hvordan man oppfører seg på nettet og hva man skriver eller ikke. Det viktigste er at de voksne rundt barna, både foreldre og lærere setter seg grundig inn i dette med nettvett. De bør gjerne oppsøke nettsteder som MSN, Nettby, Facebook, o.l., slik at de får en forståelse for hva det er.

I den senere tid har det dukket opp mange tilfeller av mobbing på nettet. Jeg bruker selv Nettby og der har det vært ille. 1. januar var det faktisk var en jente på 14 år som tok selvmord, bl.a. pga. mobbing på nettet. Det er barn helt ned i 9 års-alderen som ferdes inne på nettsteder som dette. Foreldre burde derfor skaffe seg mye bedre kontroll over hvordan ungene deres bruker nettet. Og være observant på denne nye kommunikasjonsformen, der ungene lett kan utsettes for mobbing og andre uheldige tilnærmelser.