torsdag 1. november 2007

IKT OG NORSK


Boka IKT OG NORSK (2004) av Jørgen Knudsen omhandler aktiviteter i norskfaget som kan gjøres bedre ved å bruke pc. Boka er laget for ungdomstrinnet.

Jeg mener boka gir en enkel og grei innføring i hvordan man kan gi elevene en grundig opplæring i grunnleggende ferdigheter i IKT. Den er grei å lese og elevene klarer derfor godt å jobbe individuelt med oppgavene i boka, uten at læreren trenger å være til stede hele tiden.
Elevene begynner med friskriving av to tekster. Disse tekstene og andre aktuelle tekster for elever i ungdomsskolealder brukes videre i boka etterhvert som de skal lære nye ferdigheter.
Kommunikasjon, prosessorientert skriving og ulike tekstyper settes i fokus mens elevene lærer bl.a. om layout, hypertekst, hvordan de søker på internett, e-post, presentasjoner og andre øveoppgaver.

Jeg anbefaler derfor denne boka. Selv ville jeg kanskje tenkt meg å bruke den på lavere trinn i skolen. Særlig siden det er mange elever som allerede i fjerde klasse har gode kunnskaper innenfor data. Jeg vil nok i så fall ha endret på noen av tekstene i boka, men innholdet kan godt brukes også på mellomtrinnet.

Mange av oppgavene i denne boka vil nok bli for lette for elever i ungdomsskolen.
Hva syns dere? (Boka er på pensumlista...)

Ingen kommentarer: