Med tilgang til datamaskiner og internett opplever vi å ha fått en enorm arena hvor vi kan skaffe oss og utveksle informasjon med mennesker over hele verden. Vi har fått tilgang til store mengder kunnskap. Med søkemotorer som bl.a. Kvasir og Google, kan vi skaffe oss den informasjonen vi trenger på veldig kort tid. I motsetning til at vi tidligere måtte bruke veldig lang tid på å lete oss frem på biblioteket. Vi kan kryssjekke og plukke ut det vi mener er interessant på en relativt enkel måte. I tillegg har vi fått mulighet til å kommunisere med andre mennesker over hele verden. Noe som både er spennende og lærerikt.
I skolen ser vi at elevene i langt større grad enn lærerne har god kjennskap til bruk av datamaskiner og internettbruk. I mange tilfeller er det elever som må hjelpe lærerne, dersom det oppstår små problemer. Mye av dette skyldes manglende kunnskaper blant lærerne. Med de nye læreplanene og spesielt Kunnskapsløftet legges det sterke føringer for at elevene skal lære å bruke IKT som et arbeidsredskap. Derfor blir det viktig at lærerne får mulighet til å videreutdanne seg innenfor IKT. Nyutdannede lærere har ofte IKT i utdanningen sin, i tillegg til at de i stor grad bruker IKT under hele utdanningen. En idé kan kanskje være å la de nyutdannede lærerne holde kurs for de lærerne som ikke har denne kunnskapen, innenfor en skole. Noe som også kan ha positiv innvirkning på de nyutdannedes anseelse. De vil være en stor ressurs på dette området. Av økonomiske hensyn vil dette forslaget også være bedre enn å sende lærerne på dyre kurs…
2 kommentarer:
Ryddig og godt om muligheter og utfordringer med IKT. Godt forslag til utvikling av kompetanse hos lærerne. Kurs fører ikke nødvendigvis til mer IKT-bruk. Hva skal til for at lærerne skal bruke IKT mer på gode måter?
For å få lærerne til å bruke IKT mer på gode måter, er det først og fremst viktig å ha brukbart utstyr og stor nok tilgang på datamaskiner til at en kan jobbe mer systematisk med IKT.
Mine erfaringer er at mange skoler sliter med gamle og delvis ødelagte maskiner. Dermed må elevene jobbe to og to i lag, noe som ikke er optimalt i læringssituasjonen. Elevene lærer best ved det de selv utfører.
I tilegg har hver klasse begrenset tilgang til datarommet og må bestille det i god tid. Når man da møter til timene og må plages med maskinene, er mye av tiden og interessen oppbrukt. Dette er nok mye av grunnen til at mange lærere kvier seg for i det hele tatt å ta elevene med inn på datarommet. Mange lærere føler nok også at mange av elevene kan mer enn dem selv og lar derfor elevne holde på med det de kan. Vi ser ofte at datarommet brukes til "belønning" for at elevene har jobbet godt i en periode, slik at de får gjøre det de har lyst til, bl.a spille, finne bilder, skrive dikt/historier, osv.
Alt i alt må det satses mer på IKT-undervisningen. I tillegg til at kunnskapsnivået blant lærerne må heves, må også dataparken fungere, og den må være lett tilgjengelig. Kanskje burde det ihvertfall være to datarom på hver skole?
Annet digitalt utstyr må også være tilgjengelig, f.eks. digitalt kamera, headsett, webkamera o.l.
Det må skapes interesse hos lærerne selv for å utforske IKT-undervisnngens muligheter...
Legg inn en kommentar